Aπορρύθμισαν τον Πολιτισμό με το success story του 2013-2014, τώρα ούτε ξέρουν ποιος επιπλέον θα πάρει ειδική αποζημίωση, ενώ δημιουργούν επίπεδο αναφοράς για μισθούς 333 ευρώ με το πρόγραμμα κοινωνικής απασχόλησης, προειδοποίησε ο πρώην υφυπουργός Πολιτισμού Κώστας Στρατής μιλώντας Στο Κόκκινο και τον Νίκο Σβέρκο. Ούτε κουβέντα για ΕΣΠΑ, για να πληρώσουν τα οφειλόμενα σε πνευματικά δικαιώματα τα επιδοτούμενα κανάλια αλλά και δημόσιοι φορείς, για την ολοκλήρωση ανάληψης της είσπραξης από την ΕΔΕΜ. Και στους ιδιώτες διοργανωτές εκδηλώσεων είπαν να πάνε να… αυτορρυθμιστούν, όπως είπε χαρακτηριστικά.
Όλα αυτά που ανακοινώθηκαν, ανακυκλώνουν, αναμασούν και επαναλαμβάνουν τα ίδια και τα ίδια, που ακούμε εδώ και ενάμισι-δύο μήνες και δεν έχουν λύσει το πρόβλημα. Υπάρχουν ασάφειες, «γκρίζες ζώνες», ίσως και… «μαύρες τρύπες». Χρειάζονται οπωσδήποτε εξειδίκευση, γιατί είναι πολύ πιθανό αυτή η δημιουργική ασάφεια να κρύβει δημιουργική λογιστική, μία μορφή greek statistics που θα οδηγήσει σε επικοινωνιακή φούσκα. Το μέγεθος αυτής της φούσκας ψάχνουμε, είπε ο κ. Στρατής. Χτες ανακοίνωσαν δέσμευση 100 εκατ. ευρώ για τον Πολιτισμό. Αν όμως αθροιστούν τα ποσά που αναφέρονται από την υπουργό Πολιτισμού, δεν είναι 100 αλλά 88 εκατ. ευρώ, ίσως 90-92 εκατ. ευρώ μαζί με άλλα προγράμματα που υπάρχουν. Αλλά το σημαντικό είναι πώς κατανέμονται:
- 60 εκατ. ευρώ αφορούν την ειδική αποζημίωση, τα 800άρια Μαρτίου-Απριλίου και τα 533άρια του Μαΐου. Και λένε ότι «διευρύνουν την περίμετρο των δικαιούχων», αλλά ούτε αποσαφηνίζουν με νούμερα ούτε έχουν σαφή εικόνα πόσοι επιπλέον εντάσσονται από αυτούς που μέχρι τώρα αποκλείονταν. Δεν έχει γίνει αντιληπτή ακόμη στο υπουργείο Πολιτισμού η πλήρης απορρύθμιση της αγοράς εργασίας, που είναι η πολιτική της ΝΔ, το success story του 2013-2014, το αποτέλεσμα αυτών των πολιτικών στον Πολιτισμό. Αν λοιπόν αυτά τα 60 εκατ. ευρώ δεν επιλύουν κανένα πρόβλημα, τα βγάζουμε από τον υπολογισμό. Είπαν χτες ότι το 800άρι πήραν 45.000 άνθρωποι, αλλά ο κλάδος έχει 100.000 εργαζόμενους όπως το ίδιο το υπουργείο έχει πει.
- 13 εκατ. ευρώ για νέο πρόγραμμα κοινωνικής απασχόλησης για 10.000 ανθρώπους για τρεις μήνες, δηλαδή 333 ευρώ το μήνα για να εργαστούν, χωρίς να διευκρινίζεται εάν είναι 20 ημέρες μηνιαίως ή 20 ημέρες στο τρίμηνο. Τα 333 ευρώ το μήνα φτιάχνουν επίπεδο αναφοράς για τους μισθούς στο χώρο, είναι πάρα πολύ επικίνδυνο αυτό, να λέμε ότι μπορεί να ζει ένας άνθρωπος του Πολιτισμού με 333 ευρώ τον μήνα.
- 15 εκατ. ευρώ που μένουν, είναι δράσεις και προγράμματα του ΥΠΠΟ που παρουσιάζονται και ως «αναπτυξιακά», τα ανακυκλώνουν συνέχεια σαν τα ψάρια και τα χωμιά του Ιησού που τάισε χιλιάδες κόσμο, όπως είπε χαρακτηριστικά. Τα καινούργια δεν είναι 15 εκατ. ευρώ, αλλά 10 εκατ. ευρώ, που προσθέτει το ΥΠΟΙΚ στα προγράμματα και είναι αναπλήρωση των περικοπών που είχε κάνει το ΥΠΠΟ στον προϋπολογισμό του 2019 που είχε φτιάξει ο ΣΥΡΙΖΑ. Δεν είναι νέα κονδύλια και σε καμία περίπτωση δεν επαρκούν για να αντιμετωπίσουν κρίση τέτοιας έκτασης και διάρκειας.
Δεν ακούστηκε λέξη, τόνισε ο κ. Στρατής, για ΕΣΠΑ και ευρωπαϊκά κονδύλια, όταν σε όλη την Ευρώπη είναι πολύ έντονη η συζήτηση για την στήριξη του Πολιτισμού, η αναγνώριση ότι δεν περιλαμβάνονται οι άνθρωποί του στα υπάρχοντα προγράμματα στήριξης και πρέπει κάτι να γίνει γι` αυτούς, ζητώντας να διατεθούν ευρωπαϊκά κονδύλια. Και χτες, η υπουργός Πολιτισμού δεν αναφέρθηκε καθόλου σε αυτά.
Τα πνευματικά δικαιώματα είναι τεράστιο θέμα, συνέχισε, αυτά που λυμαινόταν και κακοδιαχειριζόταν η ιδιωτική ΑΕΠΙ για χρόνια και η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ δεν έκανε τίποτε για να την ελέγξει παρά τις καταγγελίες. Το έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ χωρίς στήριξη από την αντιπολίτευση. Ο κ. Μητσοτάκης ήξερε μόνο να βγάζει φωτογραφίες με τους καλλιτέχνες και να κάνει δηλώσεις, ενώ ως κυβέρνηση έχει καθυστερήσει χαρακτηριστικά -πιστεύω αρχικά υπήρχαν και άλλοι σχεδιασμοί- να προχωρήσει την ΕΔΕΜ, τον αυτοδιοίκητο οργανισμό των δημιουργών. Στην περίπτωση Πρωτοψάλτη προ 15 ημερών αποδείχθηκε ότι δεν είχε ζητηθεί η άδεια των δημιουργών (συνθέτη και στιχουργού) για χρήση των έργων τους, δείχνει αυτό τη νοοτροπία. Και τώρα στις ανακοινώσεις δεν υπάρχει τίποτα για τα πνευματικά δικαιώματα πέραν της αόριστης εξαγγελίας περί πειρατείας.
Οι δημιουργοί δεν εισπράττουν από συναυλίες, τα έσοδα είναι από τους χρήστες, τις καφετέριες, τα εστιατόρια, τους χώρους διασκέδασης, αυτά που δεν έχουν λειτουργήσει τόσο καιρό και στο μέλλον περιμένουν υπολειτουργία και στενότητα, άρα δεν θα αποδόσουν δικαιώματα. Υπάρχουν όμως τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, που έχουν οφειλές, εκτιμάται ότι φτάνουν τα 8 εκατ. ευρώ. Είναι δυνατόν τα κανάλια να λαμβάνουν άφθονη κρατική στήριξη χωρίς να διασφαλίζεται ότι αυτές οι οφειλές θα μπουν σε ροή πληρωμών; Έτσι, θα είχαν έσοδα και οι δημιουργοί. Στην Ευρώπη υπάρχουν νόμοι που επιβάλλουν ποσόστωση δικαιωμάτων υπέρ του εγχώριου ρεπερτορίου, το ποσό που πρόκειται να πληρώσει για δικαιώματα κάθε κανάλι με νόμο πηγαίνει σε συγκεκριμένο ποσοστό στο εγχώριο ρεπερτόριο και το υπόλοιπο στο ξένο, ανεξαρτήτως του τι παίζει. Ή, επιβάλλεται να παίζει συγκεκριμένο ποσοστό εγχώριου ρεπερτορίου. Έτσι, τα κανάλια αυξάνουν τα κανάλια των εγχώριων δημιουργών.
Το κράτος μπορεί να καλύψει μέρος της χασούρας, αυτών που δεν έχουν αποδώσει και δεν θα αποδώσουν οι χρήστες, με συγκεκριμένο κονδύλι, τόνισε ο κ. Στρατής, ενώ υπάρχουν οφειλές δημόσιων Οργανισμών, από την ΕΡΤ ως το Μέγαρο Μουσικής, Περιφέρειες, Δήμοι, κτλ. Αυτά πρέπει να μπουν σε μία σειρά και να πληρωθούν.
Η αδειοδότηση της ΕΔΕΜ επίσης, που τυπικά έχει γίνει αλλά δεν έχει γίνει η μεταφορά της δραστηριότητας από το ενδιάμεσο στο τελικό σχήμα της, είναι μεγάλη εκκρεμότητα με deadline τις αρχές Ιουνίου. Άρα, τα πνευματικά δικαιώματα είναι στον αέρα, επανέλαβε., όπως στον αέρα είναι και η ιδιωτική παραγωγή, οι διοργανωτές εκδηλώσεων, που η κυβέρνηση τους είπε χτες να πάνε να… αυτορρυθμιστούν. Όλο το ρίσκο και όλο το κόστος σε αυτούς, χωρίς καμία στήριξη ή χρηματοδοτικό εργαλείο…
Ακούστε το ηχητικό:
Πηγή: stokokkino.gr