Σαράντα μία ημέρες μετά την επιβολή lock down στην Ελλάδα λόγω της επιδημίας του κορονοϊού και ενώ ήδη, πολύ νωρίτερα, ο κόσμος του Πολιτισμού είχε αρχίσει να υποφέρει από τις συνέπειες, χθες, Δευτέρα 4 Μαΐου, πρώτη μέρα άρσης της καραντίνας και καθώς οι φωνές και μαζί οι υπογραφές υπέρ της άμεσης ανάγκης στήριξης όλων των εργαζομένων στον χώρο του Πολιτισμού πληθαίνουν, το Υπουργείο Πολιτισμού δέχτηκε να συνομιλήσει δια του Γενικού Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος και τα Σωματεία του χώρου.
Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων έθεσαν στον κο Γιατρομανωλάκη τόσο τα χρόνια προβλήματα του κλάδου, όσο και τα πιο «επίκαιρα», αυτά δηλαδή που ανέκυψαν λόγω της υγειονομικής κρίσης και έγιναν ανυπέρβλητα ακριβώς λόγω του προϋπάρχοντος πλαισίου και των συνθηκών εργασίας. «Η απουσία ενιαίων κανόνων στα εργασιακά, η απουσία, δηλαδή, συλλογικών συμβάσεων εργασίας που να καθορίζουν τους όρους εργασίας και αμοιβής, με ταυτόχρονη υποχρεωτική επέκταση σε όλο τον κλάδο, καθώς και η έλλειψη κωδικών ενσήμων στις τεχνικές ειδικότητες στο ζωντανό θέαμα, δημιουργούν ένα θολό τοπίο στις εργασιακές σχέσεις με την εφευρετικότητα και την αυθαιρεσία στη σύναψη ατομικών συμβάσεων να έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις. Εργαζόμενοι δηλώνονται άλλοτε με διαφορετική ειδικότητα, άλλοτε με τίτλους κτήσεις, άλλοτε ως αυτοαπασχολούμενοι (μπλοκάκι), ή ως πλασματικά ωρομίσθιοι και φυσικά παραμένει το μεγάλο πρόβλημα με την αδήλωτη εργασία και ειδικότερα με τις απλήρωτες πρόβες-«σύμπτωμα» χρόνων που έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις» επεσήμαναν οι εργαζόμενοι.
Η τωρινή κορύφωση της κρίσης στον χώρο του Πολιτισμού είναι απολύτως αλληλένδετη με αυτά τα θέματα. Καθώς ο χώρος βρίσκεται μετέωρος μετά από δύο μήνες αναγκαστικής ανεργίας (ενώ απ’ ό,τι φαίνεται αυτό θα κρατήσει για πολύ καιρό ακόμα), οι εργαζόμενοι επεσήμαναν στον Γ.Γ. Σύγχρονου Πολιτισμού τα εξής:
- Η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων στο Θέαμα Ακρόαμα ΔΕΝ έχει συμπεριληφθεί στο μέτρο στήριξης ειδικού σκοπού των 800€, μουσικοί, ηθοποιοί, τραγουδιστές, χορευτές, τεχνικοί κινηματογράφου και τηλεόρασης, τεχνικοί ζωντανού θεάματος και ακροάματος και μια σειρά επαγγελμάτων που σχετίζονται με το χώρο.
- Εντάσσονται στο μέτρο στήριξης μόνο όσοι είχαν την τύχη να βρίσκονται σε παραγωγές που ήδη πραγματοποιούνταν τον Μάρτιο και όσοι πήραν το εποχικό επίδομα τον Οκτώβριο 2019.
Όσοι, όμως, περίμεναν να ξεκινήσουν μία κινηματογραφική, θεατρική, μουσική παραγωγή, όσοι συζητούσαν για μουσικές παραγωγές, θεατρικές περιοδείες του καλοκαιριού, όσοι, δούλευαν με ολιγοήμερες συμβάσεις, πολύ συνηθισμένη πρακτική και στα θέατρα, αλλά και στο χώρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, οι μουσικοί που παίζουν σε ξενοδοχεία το καλοκαίρι, καθώς και ο τομέας των συνεδρίων, δεν εντάσσονται στα μέτρα στήριξης.
- Η εξαίρεση από τα μέτρα των φορέων Γενικής Κυβέρνησης, δηλαδή του συνόλου των εποπτευόμενων οργανισμών και δημοτικών πολιτιστικών επιχειρήσεων, έχει ως αποτέλεσμα να μην δικαιούνται τα μέτρα προστασίας ούτε οι συμβασιούχοι, ούτε οι ωρομίσθιοι των οργανισμών αυτών, όπως π.χ. οι μονωδοί της Λυρικής Σκηνής, οι ταξιθέτες του Μεγάρου Μουσικής, οι συμβασιούχοι του φεστιβάλ ντοκιμαντέρ αλλά και οι ωρομίσθιοι καθηγητές σε δραματικές σχολές, σε δημοτικά ωδεία και σε σχολές χορού.
- Για πολλούς από τους εργαζομένους οι συμβάσεις αυτές αποτελούν ένα μικρό μόνο μέρος του εισοδήματός τους – καθώς είναι γνωστό ότι ο κλάδος χαρακτηρίζεται από την πολλαπλή εργασία. Έτσι, οι εργαζόμενοι αυτοί έχουν εξαιρεθεί από το επίδομα παρότι μπορεί να βρίσκονται σε αναστολή από κάθε άλλη εργασία τους.
Μετά από την παρουσίαση του πολλαπλά προβληματικού αυτού «τοπίου» η Π.Ο.Θ.Α. ζήτησε από τον Γ.Γ. Σύγχρονου Πολιτισμού:
- Να συμπεριληφθούν άμεσα όσοι δεν έχουν ενταχθεί στο μέτρο στήριξης ειδικού σκοπού των 800€ από την πρώτη φάση και για όλη τη διάρκεια της κρίσης.
- Να ισχύσει καθολική εφαρμογή του επιδόματος για όλη τη διάρκεια της κρίσης και προς όλους τους εργαζόμενους τα δυο τελευταία χρόνια, ηθοποιούς, μουσικούς, χορευτές, τραγουδιστές, τεχνικούς κινηματογράφου και τηλεόρασης, τεχνικούς ζωντανού θεάματος και ακροάματος και άλλους εργαζόμενους στο θέαμα – ακρόαμα, ανεξάρτητα από τις εργασιακές σχέσεις (ορισμένου χρόνου, ωρομίσθιοι, εργόσημο κτλ).
- Να λυθούν με νομοθετική παρέμβαση τα κωλύματα στις περιπτώσεις εργαζομένων που έχουν προκύψει όπως ζητήματα ερμηνείας για τους ταξιθέτες του Μεγάρου Μουσικής, τους μονωδούς της Λυρικής Σκηνής, τους συμβασιούχους στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και σε όσους εργάζονται ως ωρομίσθιοι σε οργανισμούς Γενικής Κυβέρνησης όπως σε δομές Σχολών (δραματικές, χορού κτλ) και Δημοτικών Ωδείων. Όλοι αυτοί οι εργαζόμενοι να ενταχθούν στο επίδομα και στα μέτρα στήριξης του Υπουργείου Εργασίας, εφόσον έχουν τις προϋποθέσεις από παράλληλη απασχόληση.
- Να δοθεί επίδομα ανεργίας στο σύνολο των ανέργων, μέχρι να ξεπεραστεί η κρίση, χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
- Να εξασφαλιστεί πλήρης ασφαλιστική ικανότητα.
- Να διασφαλιστεί η προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς και εξώσεις και μη διακοπή των παροχών ύδρευσης, ηλεκτρικού και τηλεφώνου.
Η Π.Ο.Θ.Α. επεσήμανε επίσης ότι συμπαρίσταται σε όσους ζητούν απόδοση πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων στους συντελεστές κάθε διαδικτυακής ή τηλεοπτικής προβολής θεατρικών, κινηματογραφικών έργων, σειρών κ.λπ.
Από την πλευρά του ο Γ.Γ. του ΥΠΠΟ Νικόλας Γιατρομανωλάκης δεν θέλησε να δεσμευτεί για τίποτε απ’ όσα έπεσαν στο τραπέζι ως προτάσεις, με χαρακτηριστική την πρόταση της Π.Ο.Θ.Α. για την άμεση ένταξη στα μέτρα στήριξης των ανθρώπων που έχουν εργαστεί τα τελευταία δυο χρόνια. Ο κος Γιατρομανωλάκης παραδέχτηκε ότι μόλις προ δύο εβδομάδων το Υπουργείο Πολιτισμού ζήτησε από τα Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας να εξετάσουν τη δυνατότητα τροποποίησης και διεύρυνσης των υφισταμένων ρυθμίσεων, ώστε, σε δεύτερη φάση, να καταστεί δυνατή η ένταξη στα μέτρα στήριξης περισσότερων επαγγελματικών κατηγοριών και περιπτώσεων εργαζόμενων. Είπε επίσης ότι αναζητείται λύση για ορισμένες υποκατηγορίες εργαζομένων (όπως οι συμβασιούχοι του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ή του Μεγάρου Μουσικής). Ότι αναζητείται λύση για όσες παραγωγές σχεδιάζονταν για μετά το Πάσχα. Ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο επιμήκυνσης της περιόδου παροχής του επιδόματος ανεργίας. Και ότι αναμένεται η απόφαση της Υγειονομικής Επιτροπής σε ό,τι αφορά στα θεάματα-ακροάματα για να ανακοινωθεί πώς θα μπορέσουν να πραγματοποιηθούν ορισμένες, επιλεγμένες παραστάσεις (πιθανότατα με πολλαπλές διανομές) καθώς και επιλεγμένες μουσικές εκδηλώσεις.
Ουδέν πειστικό είχε ωστόσο να αντιτείνει ο Γ.Γ. απέναντι στην πικρή διαπίστωση όλων των σωματείων ότι τα μέτρα που έλαβε, πολύ καθυστερημένα, το ΥΠΠΟ καλύπτουν ένα μειοψηφικό, ελάχιστο, κομμάτι των εργαζομένων στον χώρο του Πολιτισμού. Ο διάλογος κατέληξε άκαρπος.
Η Π.Ο.Θ.Α. και τα σωματεία του κλάδου κλιμακώνουν τις αντιδράσεις τους, με πρώτο ραντεβού, την Πέμπτη 7 Μαΐου, στις 12 το μεσημέρι, όταν θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση (τηρουμένων όλων των υγειονομικών μέτρων) όλων των σωματείων, στο Σύνταγμα.
Στην τραγική ολιγωρία του Υπουργείου Πολιτισμού, στην έλλειψη ικανοποιητικής ενημέρωσης για τα γενικά προβλήματα του χώρου αλλά και για τις ιδιαιτερότητες κάθε κλάδου, στην αδυναμία εξεύρεσης μίας ικανοποιητικής λύσης, η απάντηση της Π.Ο.Θ.Α. και όλων των σωματείων είναι κοινή και αποφασιστική: «Ούτε βήμα πίσω»!
Στη συζήτηση με τον Γ.Γ. Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη έλαβαν μέρος οι : Κώστας Κεχαγιόγλου για την Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (Π.Ο.Θ.Α.), Κώστας Σκόνδρας (Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδας), Δημήτρης Αντωνιάδης (Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών), Βασίλης Παρασκευόπουλος (Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος), Πάνος Παπαδημητρίου (Ένωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου Τηλεόρασης Ο.Τ.), Τάσος Μπότσιος (Σωματείο Τεχνικών Απασχολούμενων σε Ζωντανές Οπτικοακουστικές Εκδηλώσεις), Δημήτρης Σφίγγος (Σύλλογος Μουσικών Βορείου Ελλάδος), Κωνσταντίνος Αλευράς (Σωματείο Εργαζομένων στο Χώρο του Χορού). Επίσης συμμετείχαν ως εκπρόσωποι των εργαζομένων ο Γιάννης Καραμήτρος και ο Δημήτρης Ζερβουδάκης.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ Π.Ο.Θ.Α.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΕΧΑΓΙΟΓΛΟΥ
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΟΝΔΡΑΣ